Bevrijding van angst

18-07-2025

Als de dood echt komt en als je niet gewend bent aan deze beoefening, zal het heel moeilijk zijn je te bezinnen op een manier die weldadig is. 

Daarom is het belangrijk dat je nu, terwijl je nog gelukkig bent en de omstandigheden van je leven dienovereenkomstig zijn, tijd besteedt aan je beoefening en voorbereiding. Dan hoef je je op de moment dat de noodzaak zich echt voordoet en je onder druk staat geen zorgen te maken. Als je je niet voorbereidt wanneer je de tijd hebt om te horen, denken, mediteren en vragen stellen, zal er op de laatste dag geen tijd meer voor zijn, zul je het zonder beschermer of toevlucht moeten doen, en rest je niets anders dan spiijt. Het is beter om lang van tevoren regelmatig je beoefeningen te doen en je te bezinnen op het proces van sterven en de tussenstaat - om je een voorstelling te maken van de stappen zodat je er vertrouwd mee raakt. Dit is heel belangrijk want dan kun je het succes behalen dat in overeenstemming is met je hoogste potentie.

Enkel en alleen kennis van het stervensproces en beoefeningen die daarop gericht zijn is niet voldoende; je moet er in de loop van maanden en jaren vertrouwd mee raken. Als je bewustzijn, nu de zintuigen nog helder zijn en de aandacht nog niet is gedegenereerd, niet dienstbaar wordt gemaakt aan en vertrouwd raakt met deugdzaamheid, zal het bewustzijn er - als je stervende bent - veel moeite mee hebben langs een onbekend pad zijn weg te vinden. Als je stervende bent kan het zijn dat je fysiek en mentaal verzwakt bent door ziekte en verschrikkelijke angst. Daarom is het nodig vertrouwd te raken met de beoefeningen die betrekking hebben op het sterven. Daar is geen vervanging voor.

Geen pil.

De inspanning die het vergt om je de beoefeningen eigen te maken hangt af van de innerlijke motivatie die voortkomt uit de overtuiging dat aangename en pijnlijke ervaringen rechtstreeks verband houden met je eigen deugdzame en schadelijke activiteiten. 

Zodoende is het in het begin belangrijk om inzicht te ontwikkelen in oorzaak en gevolg van activiteiten of karma, gebaseerd op de wetenschap dat goede activiteiten afkomstig zijn van een getemd bewustzijn, en schadelijke activiteiten afkomstig zijn van een ongetemd bewustzijn. Hoewel deugdzame en schadelijke activiteiten worden verricht door lichaam, spreken en denken, is het denken het allerbelangrijkste, dus de transformatie van het denkvermogen vormt het uitgangspunt van de boeddhistische praktijk. De nadruk van de boeddhistische leer ligt op een getemd bewustzijn - daaraan ligt het standpunt ten grondslag dat je zelf je eigen genoegens en pijn creërt.